Bel ons direct op: 020-6761016
Beoordeel ons

Mien 89 jaar opgelicht.

Mien (89): ’Slotenmaker

 

rekende 1100 euro’

 
 

VALKENSWAARD - „Bloedhonden zijn het”, zegt Beer Flik boos. Zijn hoogbejaarde ouders uit Valkenswaard kregen te maken met een slotenmaker die volgens hen voor het vervangen van een cilinderslot ruim elfhonderd euro vroeg. Kwetsbare mensen zijn maar al te vaak slachtoffers van gewetenloze oplichters, waarschuwt de Consumentenbond.

Moeder Mien en zoon Beer bij het gesloopte slot waarvoor elfhonderd euro moest worden betaald

 

Moeder Mien is 89, en zij en haar man zijn hulpbehoevend. Mensen die hun zorg verlenen, moeten zelfstandig naar binnen kunnen. Het slot werkte niet goed meer, en dus ging Mien over tot actie. „Ik heb in de Gouden Gids een slotenmaker opgezocht. Op zondag, ik heb niet meer altijd een idee welke dag het is. En korte tijd later komt er zo’n jongeman met ’NOOD’ op zijn trainingsjack voorrijden”, vertelt ze aangeslagen.

Klink

„Hij heeft het deurbeslag eraf gehaald, beter gezegd vernield, en de klink weggegooid. Vervolgens zei hij dat hij een cilinderslot moest gaan halen. Een slotenmaker zonder slot bij zich! Dat heeft hij erin gedaan en vervolgens sluit de deur niet meer goed. Maar meneer was na het betalen via de pin van ruim elfhonderd euro weer weg. Twintig minuten heeft het hem gekost. Daar sta je dan. Je voelt dat je opgelicht bent en weet niet wat je moet doen.” Mien kan er nog niet over uit. „Dat je zo gewetenloos bent. Mijn man is bedlegerig, dus je staat er alleen voor.”

Zoon Beer Flik hoort korte tijd later van het verhaal en ontploft van woede. „Een totale wanprestatie, gewoon oplichting. Ik snap nog wel dat het tarief op zondag hoger ligt, maar dit slaat nergens op.”

Beer slaat aan het bellen, maar komt niet verder dan een vrouw die zegt dat hun gegevens niet in het systeem staan en dat ze van thuis uit werkt. Er wordt afgesproken dat haar baas terugbelt. „Dat gebeurt natuurlijk niet. En dus gaan we aangifte doen. Ik vrees dat we geen cent terugzien, want er was van tevoren niets afgesproken. Maar ik wil dat deze praktijken aangepakt worden. Moet je nagaan, een slotenmaker die niks bij zich heeft. Die heeft even bij de bouwmarkt een goedkoop cilinderslot voor twee tientjes gehaald.”

De Consumentenbond bevestigt dat er op grote schaal oplichters actief zijn in de slotenmakersbranche. „En eigenlijk in alle sectoren waarbij urgentie een rol speelt”, zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. „Als je buitengesloten bent, wil je naar binnen. Als je een lek hebt, wil je snel een loodgieter. Dan ben je kwetsbaar en daar wordt van geprofiteerd.” Oplichters betalen flink om bovenaan bij de zoekresultaten van Google te belanden. „Maar het is blijkbaar rendabel. Wij adviseren echt om naar beneden te scrollen en een lokaal bedrijf te bellen. En beter nog, ernaartoe te gaan als dat kan. Maak een prijsafspraak op papier. En pas op, want zelfs plaatselijke slotenmakers staan met lokale nummers vermeld op die dubieuze websites. Dan word je alsnog doorverbonden naar die oplichters, die ook nog eens niet-bestaande keurmerken gebruiken.”

Remedie

De beste remedie is volgens de Consumentenbond een reservesleutel bij vrienden of familie neer te leggen en als een slot de kuren krijgt, meteen actie te ondernemen en niet te wachten totdat met spoed een slotenmaker gebeld moet worden.

Het aanpakken van de malafide slotenmakers is moeilijk, zegt Joyce Donat. „De bewijslast is vaak lastig en je raakt verstrikt in een web van mensen en telefoonnummers. Bovendien doen veel mensen geen aangifte. Als leek heb je soms geen idee wat je precies is overkomen en wat een reële prijs is.”

Mien denkt haar geld kwijt te zijn. „Daar hoef ik me geen illusies meer over te maken. Ik hoop dat anderen nu gewaarschuwd zijn”, verzucht ze. Bij navraag door deze krant zegt het bedrijf dat de slotenmaker stuurde van niets te weten en verder niet te willen reageren.